Till senaste kommentaren

Är chiafrön olämpliga att servera i skola på grund av att de kan orsaka allergi?

Hej, jobbar i skola och funderade på att servera chiafrön som näringstillskott i t ex saftsoppa men började fundera över riskerna för elever som är allergiska mot nötter, frön m m. Hittar ingen info i ämnet, kanske just för att livsmedlet är så "nytt" (för oss svenskar). Är det bäst att helt avstå från att servera chiafrön i skolan tills vi vet mer?
Mvh

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Robert,
    Tack för din fråga.

    Det går bra att servera chiafrön i skolan.

    Nytt livsmedel
    Chiafrön räknas till så kallade ”nya livsmedel”, alltså sådana som inte har ätits i större utsträckning inom EU före 1997. Dessa livsmedel måste säkerhetsvärderas innan de får säljas eller utskänkas till allmänheten. Det är för att vi ska vara säkra på att vi inte får i oss mat som kan skada hälsan eller har sämre näringsmässigt innehåll. Mer om nya livsmedel kan du läsa på vår webb.

    Tillåten användning av chiafrö
    Chiafrön har säkerhetsvärderats och godkänts av den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa. I sin bedömning säger Efsa att informationen om giftigheten hos chiafrön är begränsad, men att erfarenhet från tidigare och nuvarande användning stärker synen att chiafrön kan användas i små mängder utan negativ effekt på hälsan. Chiafrön är godkända att användas i en rad produkter: i lösvikt, i brödprodukter (högst 5 %), bakverk (högst 10 %), frukostflingor (högst 10 %), färdigrätter baserade på spannmål (högst 5 %), i frukt-/nöt-/fröblandningar, konfektyrvaror, mjölkprodukter och motsvarande växtbaserade produkter, i glassvaror, frukt- och grönsaksprodukter, alkoholfria drycker och i puddingar. Fullständiga villkor finns listade i den så kallade unionsföteckningen över nya livsmedel.

    I Efsas bedömning har man tittat på effekten av just dessa halter (det vill säga mindre mängder) eftersom frågeställningen har gällt det. Efsa anger att mängder upp till 50 g/dag inte har rapporterats innebära risker. Dock har alltså större mängder inte studerats.
    Länk till Efsas bedömning från 2019

    Låg risk gällande allergenicitet
    När det gäller allergi är chiafrön inte släkt med några nötter eller med baljväxter som till exempel soja. Chiafrön (Salvia hispanica) tillhör Lamiaceae-släktet vilket även mynta, timjan, oregano och salvia gör. Det finns bara några enstaka fallbeskrivningar av allergiska reaktioner mot chiafrön, vilket tyder på att allergi mot chiafrön är ovanligt.

    Näring i chiafrö
    Chiafrön är rika på omega-3 och fibrer, och bidrar även med mineraler som exempelvis selen, järn och kalcium.

    Många andra fröer är också rika på dessa näringsämnen.

    Hoppas att du har nytta av svaret!
    Med vänliga hälsningar
    (Uppdaterad )
  • Ett stort tack ska baka bröd med chiafrö till mitt barnbarn <3
    Christina Carlberg Andersson
  • Hej!
    Jag undrar vad man vet om upptaget av näring från chiafrön. Jag har försökt titta bland studier och andra uppgifter som florerar på nätet, men blir inte klok på om det är viktigt att mala eller inte, lägga i blöt eller inte, hur mycket fytater de innehåller, eller andra eventuella antinutrienter.

    Eftersom jag arbetar som barndietist får jag ofta frågan från föräldrar som vill "boosta" sina barns kost med chiafrön. Vad säger Livsmedelsverket om chiafrön tillbarn?

    Stort tack på förhand!
    /Sara
    Sara Ask
  • Hej Sara och tack för din fråga!

    Livsmedelsverket har inga specifika råd om chiafrön till barn. Det finns inget som pekar mot att konsumtion av chiafrö i mindre mängder skulle vara skadligt, och Livsmedelsverket har inte heller fått in några rapporterade fall av allergi rörande chiafrön. Mindre mängder chiafrön verkar alltså vara säkert även för barn.

    Som du kanske redan vet rekommenderar Livsmedelsverket ett par matskedar av olika sorters nötter och frön per dag till vuxna, men vi har inget specifikt råd om fröer till spädbarn. Dock har Finska Livsmedelsverket sett att frön, inklusive chiafrön också kan innehålla vissa tungmetaller, som gör att de råder barn mellan 1-6 år att inte äta mer än en matsked frön per dag.
    Chiafrön innehåller också mycket fiber och kan därför ge en mättnadskänsla som för mindre barn kan innebära ett för litet intag av energi och andra näringsämnen. Eftersom fröna sväller till ca 12 gånger sin storlek är blötläggning innan användning viktig.

    Det stämmer att näringen i chiafrön inte tas upp från hela frön eftersom kroppen inte kan bryta ner skalet. Men liksom alla frön bildar chiafrön ett geléhölje när de får stå i vätska, till exempel vatten eller yoghurt. Det kan underlätta tarmens arbete och motverka trög mage. När man äter blötlagda frön kommer man också att tugga sönder en del och ur dessa kan kroppen ta upp energi och näring.

    Välkommen igen om du har fler frågor!
    Bettina

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Din e-postadress visas aldrig för andra, bara ditt namn om vi lägger ut ditt inlägg i forumet.