Dricksvatten i cateringföretag

Vi driver ett catering företag och vi har även ett eget registrerat vattenverk som förser verksamheten med dricksvatten. Vi lämnar aldrig mat i dörren hos kund, utan all mat läggs upp för servering på stället och uppdraget avslutas först när förtäringen är avslutad.

Fråga: När vi är ute hos kund, t.ex. i ett enskilt hushåll eller i en samlingslokal för många gäster, och behöver vatten för färdigställning av de maträtter vi haft med oss eller tillagning av maträtter på stället uppstår ett problem. Hur kan vi uppfylla lagens krav på vattenkvalitet så att det blir rimligt och hanterbart? Kan vi utgå eller rimligt förvissa oss om att beställaren har vatten av adekvat kvalité att tillgå genom en egen bedömning. Alla kunder har ju inte kommunalt kontrollerat vatten. Det förefaller ganska orimligt att transportera vatten till kund eller begära syn av vattenkvalitet etc. Behovet av vatten kan variera från 1 - 50 liter eller mer.

Jag är väl insatt i lagstiftningen och påläst i branchriktlinjer men just vatten och  regler runt dessa är svårhanterbara. De flesta verksamma tycker de är svårhanterade i sin konsekvens,  En vägledning i ex de fall jag redovisat  är ytterst önskvärd. Jag vill gärna ha konkreta svar hur jag ex hanterar ett uppdrag där en maträtt kräver vatten för att färdigställas på plats.

Kommentarer

  • Hej Leo!

    Först får vi konstatera att ni är ett cateringföretag där det i er verksamet krävs dricksvatten som uppfyller kraven i dricksvattenföreskrifterna (SLVFS 2001:30) oavsett till vilken kund ni levererar maten. Om ni använder dricksvatten ute hos kund så måste ni försäkra er om att vattnet är av dricksvattenkvalitet och uppfyller kraven i dricksvattenföreskrifterna. Ni har också möjlighet att, som ni skriver, ta med eget kontrollerat dricksvatten på dunk. Diskutera gärna frågan med er kontrollmyndighet.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.