Till senaste kommentaren

Omega-3 algolja till vegetarianer

Hej!
Vi äter vegetariskt i vår familj. Vi har därför valt att äta algolja som ett sätt att få i oss EPA och DHA. De kapslar vi äter innehåller 167 mg dha och 83 mg epa per kapsel Hur mycket bör man få i sig per dag, vuxen och barn? Vi äter i övrigt mycket rapsolja. Vad anser Livsmedelsverket om algolja som källa till omega 3?

Kommentarer

  • Hej Hanna!

    Algolja kan vara ett bra sätt att få i sig de viktiga fettsyrorna. Vissa algtillskott kan innehålla alltför höga halter av jod, men algolja innehåller endast ytterst små mängder jod. Jod är visserligen ett livsviktigt ämne, men för högt intag kan vara skadligt både för barn och för vuxna. Därför är Livsmedelsverkets rekommendation att inte ge barn eller vuxna algpreparat eller andra kosttillskott som innehåller jodhalter som överskrider rekommenderat dagligt intag av jod. Läs gärna mer om jod och rekommenderat intag av jod på vår webb.

    Rekommenderade mängder
    Vad gäller mängden av omega-3-fetter så rekommenderar Livsmedelsverket i vår handledning till mödrahälsovården att gravida som inte äter fisk får råd om tillskott med 200 mg DHA per dag. Någon motsvarande rekommendation för småbarn finns inte.

    Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, bedömer att ett intag av 100 mg DHA per dag är tillräckligt för barn från 6-24 månaders ålder och FAO/WHO anger att ett adekvat intag är 10-12 mg/kg kroppsvikt. Det vetenskapliga stödet för att barn som inte äter fisk behöver kosttillskott med DHA är dock svagt. Men det är med största sannolikhet inte skadligt med extra DHA och kan möjligen ha positiva effekter.

    Fisk är bästa källan
    Allra bäst skulle det dock vara med fisk. Så skulle ni kunna tänka er att låta barnen få fisk någon gång i bland vore det toppen. Anledningen till att fisk är bättre är att det finns studier som visar att tillskotten inte ger samma effekt. Dessutom innehåller fisken andra näringsämnen och troligen även andra bioaktiva ämnen.

    Rapsolja räcker bra
    Även utan både fisk och tillskott kan barnet få i sig tillräckligt med omega-3 från rapsolja och rapsoljebaserade matfetter. För att täcka behovet av essentiella fettsyror duger det med de korta omega-3-fettsyrorna som finns i till exempel rapsolja.

    Här är också en länk till våra sidor om vegetarisk mat.

    Vänliga hälsningar Åsa
    Åsa B
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.