Hur ska vi informera om ursprung för köttet vi serverar i vår restaurangen?
Hej,
Har hört att det kommit nya regler om att restauranger och andra serveringar måste kunna informera kunderna om ursprung för det kött som vi använder i restaurangen. Vilket kött gäller det och hur kan vi informera enklast för både oss och våra kunder?
Har hört att det kommit nya regler om att restauranger och andra serveringar måste kunna informera kunderna om ursprung för det kött som vi använder i restaurangen. Vilket kött gäller det och hur kan vi informera enklast för både oss och våra kunder?
Följ inlägget
0
följare
Tack för din fråga.
Det stämmer att från och med 1 mars 2025 ska du som restauratör kunna informera dina gäster om ursprungsland för det kött som du använder som ingrediens i maträtterna. Med ursprungsland menas det land där djuret som köttet kommer från är uppfött.
Uppgiften om ursprungsland ska du kunna få av din leverantör om den inte redan står på förpackningen eller i handelsdokument som kommer med i köttleveransen.
Vilket kött gäller det?
Reglerna gäller för sådant kött där det finns krav på ursprungsmärkning när det säljs som sådant, det vill säga för färskt, kylt eller fryst kött från
- nöt
- gris
- får inklusive mufflonfår
- get
- fjäderfä
Finns det kött som är undantaget?För annat kött än det som räknas upp ovan, till exempel för häst-, ren- och älgkött, behöver du inte kunna informera om ursprungsland. Inte heller för bearbetade köttprodukter och köttberedningar som ni inte själva tillverkat i restaurangen, till exempel färdiga köttbullar, marinerad kycklingbröstfilé eller bacon. Det beror på att det inte finns krav på ursprungsmärkning för sådant kött och det kan då blir svårt för dig att få reda på den informationen. Men du får förstås informera frivilligt om du har den uppgiften.
Även om mängden kött i livsmedlet eller maträtten är liten måste du ange ursprung för köttet. Undantag finns dock för kött som har använts för tillverkning av buljong, fond, sky eller liknande som ingår i en rätt som serveras till konsument. Där behöver inte ursprungsland anges.
Hur ska informationen ges till konsumenten?
Information om ursprung för kött i en rätt får du lämna antingen muntligt eller skriftligt. Du avgör själv vad som fungerar bäst i just din verksamhet. Om du väljer att ge informationen först efter att konsumenten frågar, måste det på något sätt vara tydligt för konsumenten att informationen finns att få. Du kan till exempel ha en skylt med texten ”Fråga oss om ursprungsland för köttet i maträtten” eller liknande i anslutning till beställningsdisken. Skriftlig informationen kan du ge till exempel i menyn, i en broschyr, på en skylt eller i digitalt format, som med en dator eller läsplatta.
Spelar det någon roll om gästen äter i restaurangen eller beställer hem maten?
Ja, det gör det. Kravet på att kunna ange ursprung för köttet som ingår i en rätt gäller bara när gästen äter maten i serveringen eller tar med en matlåda hem. Det gäller till exempel inte vid e-handel, telefonbeställning av mat, eller vid utkörning av mat. Om en kund ringer för att beställa till exempel en pizza för avhämtning behöver du inte lämna uppgift om ursprunget för köttet på pizzan via telefon. Däremot ska du kunna lämna uppgiften när kunden kommer och hämtar pizzan. Men det finns förstås inget som hindrar att du berättar om ursprunget via telefon om kunden gärna vill veta.
Läs gärna mer om Kött som används som en ingrediens på restaurang och i annan storhushållsverksamhet
på sidan om vilka uppgifter som är obligatoriska att informera om för livsmedel som inte är färdigförpackade.
Vi har även skrivit en nyhet för företag om Krav på att restauranger kan informera gäster om köttets ursprung
Vänliga hälsningar,