Frågor om betaglukan

Betaglukan sägs vara bra för både högt blodsocker och det "farliga" kolesterolet och finns särskilt mycket av i havre om jag förstått rätt.

Det finns många produkter på marknaden som innehåller havre: havregryn, havrekärnor, havrekuddar, kosttillskott i kapselform eller att strö på maten m.m.

Jag undrar om betaglukanernas positiva effekt på blodsocker och kolesterol försvinner eller minskar om man värmer upp eller kokar dem?

Hur mycket bör man äta för att få de positiva effekterna?

Mvh
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Det stämmer bra att betaglukaner har dessa positiva effekter. I vår faktaskrift om kolhydrater har vi med ett litet stycke om det.

    Hälsopåståenden och mängder
    Den Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten (EFSA) har godkänt ett hälsopåståendet om att betaglukaner bidrar till att behålla normala kolesterolnivåer i blodet. Det baseras på 3 gram ”minimalt processade” betaglukaner per dag och ett påstående om blodglukos baseras på 4 gram ”minimalt processade” betaglukaner per portion.

    Hur påverkas betaglukanerna av upphettning?
    Att det står minimalt processade beror på att processning och tillagning kan påverka betaglukanernas funktion. Kort kan man säga att framställning av gryn och kli inte påverkar betaglukanernas effekt. Inte heller kokning av gröt eller extrudering av frukostcerealier påverkar betaglukanerna nämnvärt. Däremot kommer betaglukaner som är i vätska under en längre tid, tex i degvätska eller i drycker, delvis brytas ner vilket påverkar den kolesterolsänkande förmågan negativt.

    Halter i några livsmedel
    Havre och korn innehåller 3-5 gram betaglukaner per 100 gram och råg 1,5 gram per 100 gram. Havrekli innehåller 10 gram per 100 gram och är därmed den allra bästa källan till betaglukaner.

    Vänliga hälsningar
    Åsa B
  • Hur är det med havremjölk? På Oatly's paket står det att produkten är en källa till betaglukaner (om jag kommer ihåg rätt).

    Och undrar om det är någon skillnad i näringsvärde, betaglukaner eller annat om man gör "overnight oats" (havregryn och havrekli) eller kokt havregryns/havrekligröt?
    Rita
  • Hej,

    Tack för din fråga. Havredryck och gurtar etc innehåller knappt ett halvt gram betaglukaner per 100 gram. EFSA, den Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, bedömer att 3 gram ”minimalt processade” betaglukaner per dag krävs för positiv hälsoeffekt av betaglukaner (behålla normala kolesterolnivåer). Ett glas med havredryck bidrar med ett knappt gram betaglukaner, dvs ungefär en tredjedel av det som behövs. 100 gram havregryn motsvarar cirka 3-5 gram betaglukaner.

    När det gäller betaglukaner är det troligen bättre att inte göra overnight oats eftersom vissa studier visat att betaglukaner delvis kan brytas ner delvis om de ligger i vätska länge. När det gäller andra näringsämnen kan det vara mer skonsamt för viss att göra overnight oats och mindre skonsamt för andra.. Det har ingen stor effekt på näringsvärdet som helhet. Gröt är nyttigt oavsett tillagning så välj den metod du tycker blir godast.

    Vill du veta mer om betaglukaner, läs gärna i tidskriften nordisk nutrition.

    vänliga hälsningar,
    Veronica
  • Funderar på att baka bröd av havre. Får man i sig betaglukan på det sättet oxå - om det inte ligger i degvätska för länge före gräddning (och hur länge är månne för länge? 🤔)?

    Kan man mala mjöl av havrekli och byta ut en del av havremjölet till mjöl av havrekli? Ändrar det på innehållet av betaglukan i havrekliet om man maler det?

    Undrar oxå över hur mycket betaglukan havrekli innehåller? Tyckte jag läste 10 g per 100 här, men 4-7,5 g på olika andra ställen...
    Rita
  • Hej,

    Tack för din fråga. Vi har fått uppgifter på 10 gram beta-glukaner per 100 gram havrekli från forskare i Sverige, kanske kommer uppgifter om andra halter från andra länder? Det kan såklart också variera lite mellan sort, från år till år (växtbetingelser med mera) men vi kan nog räkna med att innehållet ligger runt 10 gram per 100 gram köpt havrekli i Sverige.

    Visst kan du baka bröd med havre och få i dig lite beta-glukaner men vi har tyvärr inga uppgifter om hur mycket du får i dig eller tidsaspekten. Det finns viss forskning om detta men då tillsätts alltid beta-glukaner.

    Att mala havrekli förväntas inte påverka innehållet av beta-glukaner negativt.

    vänliga hälsningar,

    Veronica

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Din e-postadress visas aldrig för andra, bara ditt namn om vi lägger ut ditt inlägg i forumet.