Till senaste kommentaren

Camelinaolja som källa till omega-3

Hej!

Jag undrar om det stämmer så som tillverkaren av camelinaolja  skriver: att camelinaolja är ett bra alternativ för den som vill få i sig omega-3 dagligen genom att ta 1-2 teskedar olja?

Jag undrar också om kallpressad linfröolja, 1-2 teskedar om dagen, är ett bra alternativ för att få i sig omega-3? Eller innehåller linfröoljan de giftiga ämnen som finns i krossade linfrön?

Går det att säga om något är att föredra av dessa båda alternativ för att få i sig omega-3 genom att ta 1-2 tsk kall olja dagligen?

Stämmer det att camelinaolja är hälsosam att steka i?

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har inte några uppgifter om näringsinnehållet av camelinaolja i vår livsmedelsdatabas, men enligt andra publicerade källor är ungefär en tredjedel av fettet omega 3, vilket är en mycket hög siffra.

    Linfröolja är mycket rik på omega 3. Nackdelen med den oljan är att den har en ganska speciell smak och därför inte passar så bra i matlagningen, men det är såklart en smaksak. Du kan prova dig fram. De giftiga ämnena sitter inte i fettet utan i andra delar av linfröna så av den anledningen bör det inte vara något problem med att äta linfröolja.

    Vårt råd när det gäller matfetter är att välja nyttiga oljor i matlagningen, exempelvis rapsolja eller flytande matfetter gjorda på rapsolja. Camelina kan troligen vara ett bra alternativ till rapsoljan, men vi har som sagt inte gjort några egna analyser av den.

    Att steka i matoljor är generellt sett inget problem, bara temperaturen inte blir så hög att den ryker.

    Vänliga hälsningar
    Åsa B
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.