Till senaste kommentaren

Fullvärdigt protein från vegetabilier

Hej,

Finns det växtbaserade livsmedel som redan är fullvärdiga i sig själva och som man inte behöver komplettera med något annat? Jag stöter ofta på folk som säger att exempelvis sojabönor är exempel på fullvärdiga, växtbaserade proteinkällor.


Livsmedelsverket Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Vegetabiliska livsmedel innehåller var för sig oftast inte de essentiella aminosyrorna i tillräckligt stor mängd för att räknas som fullvärdiga, men tillsammans och över loppet av en dag kompletterar de varandra om man äter varierat.

    Olika mått för att beräkna proteinkvalitet ger olika resultat
    Frågan angående om sojabönor innehåller fullvärdigt protein kan ha lite olika svar beroende på vilken källa man konsulterar.
    Fullvärdigt protein, eller bra proteinkvalitet, handlar inte bara om huruvida enskilda livsmedel innehåller alla (essentiella) aminosyror, utan även om aminosyrorna digereras (tas upp i kroppen) från enskilda livsmedel. Alla aminosyror finns nästan alltid i enskilda livsmedel, men ibland finns någon eller några av aminosyrorna i för liten mängd för att proteinet ska tas upp optimalt. Men, som sagt, i praktiken spelar det ingen roll om ett visst livsmedel räknas som fullvärdigt eller ej, eftersom vi troligtvis äter andra livsmedel under en dag.

    Det finns alltså olika mått på proteinkvalitet där man förutom innehållet av aminosyror tagit hänsyn till hur väl de tas upp i kroppen. Sojabönor och produkter med sojaprotein får olika resultat enligt olika mått och metoder. Det kan bero på olika sätt att ta fram proteinet eller på analysmetoden. Det förekommer att produkter med sojabönor som bas blir fullvärdiga enligt vissa mått på proteinkvalitet, men inte enligt andra mått. Livsmedelsverket har dock inte gjort någon genomgång av hur tillförlitliga sådana värden är.

    Mer information 
    Vi har mer information på vår webbplats, läs gärna:
    • Rubrikerna Protein för vegetarianer och veganer och Proteinkvalitet på vår webbsida om protein.
    • Protein för vegetarianer på sidan 8 och Aminosyror och proteinkvalitet på sidan 25 i vår faktaskrift Protein - hur mycket är lagom.
    • Tabell 1 på sidan 11 i Bra livsmedelsval för barn 2-17 år: "Ungefärligt proteininnehåll i några olika typer av vegetabiliska och animaliska livsmedel. Om animaliska livsmedel väljs bort, bör livsmedel från de båda andra kolumnerna finnas med varje dag."
    • Våra råd om vegetarisk mat för vuxna.

    Vänliga hälsningar


    Livsmedelsverket
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.