Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad händer med de "goda" fetterna vid upphettning?

Hej!
Jag har hört att upphettning av fetter kan leda till att "nyttiga" (enkel- fleromättade) fetter förvandlas till "mindre nyttiga" (transfetter?).
Hur påverkas fetter i frön och nötter (ex pumpa- solros- semsamfrö och hasselnötter) vid rostning i stekpanna?
Hur påverkas fettet i rostad riven kokos vid rostning? Kokos innehåller ju en hel del mättat fett.

Kommentarer

  • Hej,
    transfetter bildas vid mycket höga temperaturer i industrin. Numera har industrin bättre kontroll på produktionen och därför har halterna av transfetter med industriellt ursprung sjunkit.

    Naturligt transfett

    Det mesta får vi i oss från livsmedel som naturligt innehåller lite transfett, till exempel mjölk och kött från ko och får. Läs mer här på vår sida om transfett.

    Rostning, stekning, grillning

    Det som händer vid rostning är att det kan bildas olika substanser som kan vara skadliga. Därför ska man inte rosta eller steka livsmedel så att de blir mörkbruna eller rent svarta. En gyllenbrun färg är det bästa. Här kan du läsa om några av de ämnen som bildas: akrylamid, PAH. Och här år våra råd om att grilla säkert.

    Ät varierat och måttliga mängder av nötter och frön
    Både med tanke på nyttigheter och risker med maten, är det bästa att äta varierat.

    Vårt råd när det gäller nötter och frön
    är att i genomsnitt äta ungefär två matskedar blandade nötter och frön per person och dag.

    Välkommen igen om du har fler frågor.


    Ingela
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.