Till senaste kommentaren

Innehåller ägg hemjärn eller icke-hemjärn?

Det finns två former av järn: Hemjärn och icke-hemjärn. Det förstnämnda finns i kött, fisk och till viss del även i skaldjur. Icke-hemjärn finns i grönsaker. Denna information har jag fått i en bok jag just läst. Men hur förhåller det sig med järn i ägg? Är det hemjärn eller icke-hemjärn i ägg? Hur kan jag som är vegetarian få i mig hemjärn via kosten (om jag inte vill ta kosttillskott)?
Hälsningar

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    Tack för ditt mejl. Det är jättebra att du läser och funderar om näringsinnehåll i mat. Precis som du skriver finns hemjärn i kött, fisk och skaldjur, medan icke hemjärn framförallt finns i vegetabilier.

    Typen järn i ägg
    I ägg är järnet av typen icke hemjärn.

    Vegetarian järnintag
    Hemjärn får man bara i sig när man äter kött, fisk eller skaldjur.
    Upptaget av icke hemjärn kan förbättras eller försämras av olika ämnen. Om man främst äter vegetabilier är det extra viktigt att tänka på att man i samband med måltiden äter något som stimulerar upptaget, exempel C-vitamin. Genom att till exempel äta en C-vitaminrik frukt eller grönsak så kan upptaget av icke hemjärn öka betydligt.
    Det finns flera olika ämnen som påverkar absorptionen av järn, en del stimulerar och andra hämmar upptaget. På vår webb har vi en text med fakta om järn här kan du läsa mer om stimulerande och hämmande ämnen. Även på sidan ” vegetarisk mat” finns under rubriken ”järn” en bra sammanfattning, klipper in avsnittet om järn nedan:

    I vegetarisk mat finns järn i till exempel baljväxter, som linser, ärtor och bönor, samt i tofu och andra sojaprodukter. Järn finns också i fröer, särskilt pumpafrö, och i nötter, torkad frukt och gröna bladgrönsaker. Genom att äta något C-vitaminrikt till måltiden tas järnet bättre upp. C-vitamin finns i de flesta grönsaker, frukter och bär.

    Fullkornsprodukter innehåller också järn, men även fytinsyra, som är ett ämne som gör det svårare för kroppen att ta upp järn. Bröd som bakas på surdeg eller på skållat mjöl, eller bröd som får jäsa länge innehåller mindre fytinsyra och är alltså bättre som järnkälla.


    Vänligen
    Elisabet
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.