Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Frågor om betaglukan

Betaglukan sägs vara bra för både högt blodsocker och det "farliga" kolesterolet och finns särskilt mycket av i havre om jag förstått rätt.

Det finns många produkter på marknaden som innehåller havre: havregryn, havrekärnor, havrekuddar, kosttillskott i kapselform eller att strö på maten m.m.

Jag undrar om betaglukanernas positiva effekt på blodsocker och kolesterol försvinner eller minskar om man värmer upp eller kokar dem?

Hur mycket bör man äta för att få de positiva effekterna?

Mvh
Maria


Kommentarer

  • Hej Maria!

    Det stämmer bra att betaglukaner har dessa positiva effekter. I vår faktaskrift om kolhydrater har vi med ett litet stycke om det.

    Hälsopåståenden och mängder
    Den Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten (EFSA) har godkänt ett hälsopåståendet om att betaglukaner bidrar till att behålla normala kolesterolnivåer i blodet. Det baseras på 3 gram ”minimalt processade” betaglukaner per dag och ett påstående om blodglukos baseras på 4 gram ”minimalt processade” betaglukaner per portion.

    Hur påverkas betaglukanerna av upphettning?
    Att det står minimalt processade beror på att processning och tillagning kan påverka betaglukanernas funktion. Kort kan man säga att framställning av gryn och kli inte påverkar betaglukanernas effekt. Inte heller kokning av gröt eller extrudering av frukostcerealier påverkar betaglukanerna nämnvärt. Däremot kommer betaglukaner som är i vätska under en längre tid, tex i degvätska eller i drycker, delvis brytas ner vilket påverkar den kolesterolsänkande förmågan negativt.

    Halter i några livsmedel
    Havre och korn innehåller 3-5 gram betaglukaner per 100 gram och råg 1,5 gram per 100 gram. Havrekli innehåller 10 gram per 100 gram och är därmed den allra bästa källan till betaglukaner.

    Vänliga hälsningar

    Åsa B
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.