Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan gravida äta chiafrön?

Hej,
Går det bra att äta chiafrön när man är gravid?

Kommentarer

  • Hej!

    När det gäller chiafrö finns det inget som pekar mot att konsumtion av chiafrö i mindre mängder skulle vara skadligt, men kunskapen om chia är begränsad. Vi har inte heller fått några rapporterade fall av allergi rörande chia.

    Detta betyder alltså att det enbart är säkert att använda mindre mängder chia både som gravid, ammande och barn.

    Nytt livsmedel
    Chiafrön (Salvia hispanica) har utvärderats av EFSA (den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten) och godkänts inom EU som så kallat ”novel food” (nytt livsmedel). På vår webbplats finns information om reglerna för nya livsmedel. Där finns just chiafrön som ett exempel. Chiafrö är enbart godkänt för användning i vissa produkter och i bestämda mängder. Till exempel i frukostflingor, bakverk (högst 5 procents inblandning) och fruktblandningar.

    EFSAs bedömning av chiafrö
    I sin bedömning säger EFSA att den toxikologiska informationen om chiafrön är begränsad, men att erfarenhet från tidigare och nuvarande användning av chiafrön som livsmedel stärker synen att chiafrön kan användas som inblandning i bland annat bröd i en maxhalt av 5 procent utan negativ effekt på hälsan. De nämner inte gravida, ammande eller barn specifikt  (som ur toxikologiskt perspektiv oftast är känsligare), och de har en viss brasklapp för osäkerhet vad gäller eventuell allergenicitet. Här är en länk till EFSAs riskbedömning.

    Näringsmässigt
    När det gäller nyttigheten så är inte chia nyttigare än andra frön såsom pumpa, solros och sesam. Vill man få i sig mycket omega-3 rekommenderar vi fet fisk och rapsolja. Upptaget av omega-3 från fisk är effektivare, vilket gör att fisken i praktiken är bättre som källa till omega-3 än växterna. Mer om fleromättade fettsyror kan man läsa på vår webbplats.
    Ingela
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.